300TE-24 strul. Kolvring?

W 124 E-Klass 1986-1995

300TE-24 strul. Kolvring?

UNREAD_POSTav space73 » 2011-02-02, 23.21.30

Hej, vänder mig till forumet med ett problem som jag inte lyckats lösa (och inte min verkstad heller!)
Har under ett års tid försökt få ordning på min 300TE-24, 92:a, servad enligt bok, 27000 dokumenterade mil. Problemet har hela tiden varit avgasvärdena, och då framför allt HC som legat mellan 300-700 ppm. Förra året lyckades jag med hjälp av etanol klara SBP, men har ändå velat få ordning på grundproblemet. Leakdown-testet avslöjade betydande läckage i ventilerna varför toppen lämnades iväg för renovering. Nu, med nyfrästa säten och nya tätningar har HC sjunkit, men bara till 270 ppm. Ett nytt leakdown visar läckage på 5:an med 17%. En skvätt olja i cylindern gör att det tätar. Jag har då lärt mig att det betyder kass kolvring (ar). Kan tillägga att bilen går mycket bra och verkar ha alla hästar hemma.

Nu till mitt problem, och det som jag inte förstår (om det nu är en kolvring som är kass):

Bilen ryker inte, det går överhuvud taget inte att ens provocera fram blårök. Det lilla det ryker är vitt/grått, och det syns bara när det är kallt ute. Jag har inget vevhustryck alls, men jag tycker det luktar en aning avgaser ur oljepåfyllningen. Stiftet på 5:an är om inte kritvitt så i alla fall betydligt vitare än på övriga cyl. Motorn trycker inte ur sig olja, och det finns som sagt inga spår av olja i förbränningen. Dessa omständigheter tycker jag talar för att det inte är en kolvring. Samtidigt så är det ett faktum att cylindern blir tät med lite olja..... och då kan det inte vara annat än en kolvring, eller? Är det någon som varit med om något liknande och kan förklara var mitt läckage tar vägen?

Mycket tacksam för input från alla kunniga här! Jag har även beskrivit problemet på mbsca men där nappade ingen....

Tack på förhand!

/Claus
space73

Re: 300TE-24 strul. Kolvring?

UNREAD_POSTav madmats2 » 2011-02-15, 18.37.30

Vilken typ av olja använder du? Om du kör på helsyntet-olja så kan du ha råkat ut för "cylinderpolering". Det innebär att metallen blir superpolerad och kolvringarna inte tätar som de ska.
madmats2

Återvänd till W 124 E-Klass