centrallås bekymmer s124 1996

W 124 E-Klass 1986-1995

centrallås bekymmer s124 1996

UNREAD_POSTav osla » 2023-09-25, 18.46.17

en av mina 124 or har jag problem med centrallåset med, det är en modern med fjärrlås som dock fungerade då jag köpte bilen för flera år sedan men man fick hålla dosan mot koffert luckans mottagare, mot förardörren fungerade det inte. sen gick tiden och jag är ingen sån som låser bilen särskilt ofta, endast då man är på stan och det är sällan, sen har den hunnit stå några år och nu fungerar inte fjärren alls, bytt batterier i den och man kan se att det lyser till lite beroende på ljus i ir glaset på dosan men bilen reagerar inte alls. och de må väl då vara, tänkte att jag får väl låsa som vanligt på passagerar dörren, men då låser inte centrallåset, utan enbart den dörren. centrallåset fungerar på knappen i mittkonsollen klockrent, och sitter jag i bilen och låser dörrarna med knappen och öppnar någon dörr innifrån så låser den upp alla dörrar. jag har försökt med alla olika ideer att kunna lura den men det går icke.

så då kom tanken på om det skulle gå att byte lås i förardörren från en bil utan fjärrlås och styra det med vanlig nyckel, eller om det nu ändå är något fel då den inte styr centrallåset på passagerar sidans nyckelhål, men öppnar man dörren innifrån då den är låst så låser den upp allt.

så är det någon som har nån ide, som sagt, fjärrlåset gör ingenting att kasta i soptunnan om det skulle gå
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: centrallås bekymmer s124 1996

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-09-26, 20.52.45

Ovanligt fel du har, och ovanligt att du behöver hjälp!

Vakuumsystemet verkar ju fungera så jag tänker på följande möjliga fel:
- ir-mottagaren trasig (eller utbytt med fel kodning) i förardörren
- kabel trasig till ir-mottagaren i förardörren
Detta eftersom ir till förardörren inte har funkat på lång tid.

Bakluckan då, mest sannolikt är trasig kabel till ir-mottagaren. Diverse kablar och spolarslangar går ju sönder efter många öppningar och stängningar av S124 baklucka.

Att byta till vanligt nyckellås i förardörren bör funka bra, då är det ju bara mekanik och vakuumslangar till resten av systemet. Dock vet jag inte hur det går ihop med stöldskyddssystemet som jag har glömt vad det heter.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: centrallås bekymmer s124 1996

UNREAD_POSTav osla » 2023-09-27, 17.45.29

enligt förra ägaren (som är en bekant) så har han berättat något om låseriet, och han hade för sig att han hade haft dom på en diesel och el firma att koppla bort stöldskyddet då det var något han hade in bilen för. men jag kommer inte ihåg exakt vad han sa och han själv kom inte heller ihåg exakt varför han ville ha bort det, det kan ha och göra med att han ville låsa bilen samtidigt som han lämnade den på tomgång som man kunde på dom äldre. och i mitt huvud borde stöldskyddet vara lätt att få bort eftersom det fortfarande är vakum stopp på den, så antingen sitter det nått extra på den ledningen eller så är det på signalkabeln till startmotorn.

däremot var det ju bra tips på kablaget i koffertluckan, om än nu allt annat i den fungerar så kan det ju faktiskt vara just den kabeln som gått av först, på den andra kombin började det med en skyltbelysning som var död, efter lite letande så kom det fram flera kablar i gångjärnet som gått/eller var på väg av
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: centrallås bekymmer s124 1996

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-09-30, 20.15.02

Ja, de vanliga kablarna är väl 18 eller 20 stycken som går till en skruvplint, där kan ju en i taget gå av.
Men ir-mottagaren har en separat kabel (med 4 eller 6 ledare, minns inte exakt), vill minnas att den kopplas till en rund eller oval kontakt en bit in i bilens tak.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till W 124 E-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron