230CE 1988 - Orolig och ostabil tomgång

W 124 E-Klass 1986-1995

230CE 1988 - Orolig och ostabil tomgång

UNREAD_POSTav Stranna » 2023-03-10, 20.00.51

Jag har problem med orolig och ostabil tomgång på en C124, 230CE 1988 28.000 mil, med KE-jetronic. Jag har bytt hela tändsystemet, alla spridare, testat med annan KE-jet styrenhet, bränslepumprelä, överspänningsrelä, tempgivare etc. utan att det har blivit bättre.

Nu har jag upptäckt att potentiometern vid luftmängdsmätaren inte fungerar som den ska, genom att mäta resistansen i samband med att jag sakta trycker ner skivan i luftmängdsmätaren. Resistansen hoppar och ändras inte kontinuerligt, som den ska.

Min fråga: Vad skall jag tänka på när jag skall byta potentiometern och hur kalibrerar jag den?

Bild
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan

Re: 230CE 1988 - Orolig och ostabil tomgång

UNREAD_POSTav J B » 2023-03-11, 00.02.05

Jag kunde inte låta bli. Detta med rediga PDF:er och instruktioner på tyska...bara att läsa innantill... https://www.motor-talk.de/forum/aktion/ ... tId=784356 Avsnitt "Wechseln und Einstellen des Potentiometers" om jag begripit frågan rätt.
J B
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 2010-11-17, 01.57.42

Re: 230CE 1988 - Orolig och ostabil tomgång

UNREAD_POSTav Stranna » 2023-03-11, 09.17.42

Stort tack för en tydlig beskrivning. Bara att sätta igång med arbetet.
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan


Återvänd till W 124 E-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron