Växel problem

W 126 S-Klass 1981-1990

Växel problem

UNREAD_POSTav MB trac » 2015-07-11, 12.58.44

Hej
Det har hänt något med min MB 300 SE 1988,den växlar bra ända tills 4:an ska i.
4:an går inte i. Vid 100 km/tim varvar den ca.3000 varv. Är det någon som har er-
farenhet av sådana problem? Hör av er om ni vet .
MB trac
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2013-12-03, 21.51.08

Re: Växel problem

UNREAD_POSTav kalle59 » 2015-07-11, 13.44.28

Har den ändrat beteende lådan, hur många gånger växlar den från start?
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Växel problem

UNREAD_POSTav MB trac » 2015-07-12, 13.06.54

Hej
Den växlar 2 gånger på S-läget,och 2 gånger på E-läget.
Verkar konstigt va?
MB trac
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2013-12-03, 21.51.08

Re: Växel problem

UNREAD_POSTav kalle59 » 2015-07-12, 13.22.02

Ok då har den väl växlat klart eftersom den startar på 2:an så länge du inte ger kickdown.
Min 91:a varvade ca 3200 i 110 km.
Är du ändå tveksam kan du ju växla manuellt från lägsta växel för att på så vis konstatera om det ändå är något galet.
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Växel problem

UNREAD_POSTav MB trac » 2015-07-12, 13.51.50

Tack för tipset jag sticker ut och provar.
MB trac
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2013-12-03, 21.51.08

Re: Växel problem

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-07-12, 13.52.51

en 300SE har en bakväxel med 3.46 i utväxling.

med 195/65r15 och fyrväxlad låda med 1:1 utan något konverterslir så skulle den göra 104km/h vid 3000rpm, dina 100km/h vid 3000rpm låter alltså väldigt normalt.

tyvärr var bilarna ofta så från de åren att de varvade ihjäl sig, v8orna fixade de varven på redan 1981 dock, men de raka 6orna låg kvar på höga varv ett tag till.

alternativ för bättre varv, lägre förbrukning osv.

en 300sd klump med utväxling kring 2.82 -3.07 någonstans, (som får hämtas från USA, har kontakt som kanske kan hitta)

eller att sätta i en 722.6 låda automat från en w210/w202, de passar rakt av på motorn, går ofta att hitta någorlunda billigt, har både femväxlar med överväxel samt lock-up,
dock behöver du en kontroller att styra den med då den är elektronisk,
http://mbturbo.com/new-722-6-gearbox-in-you-old-car/

Dansk som bygger dem, han är bra, och kostar drygt 600euro.
den är bara att plugga in mellan växelväljarn och växellådan, ger möjlighet till paddelväxling osv.

du behöver ha en givare på gaspedalen bara så den vet hur mycket gas du ger.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Växel problem

UNREAD_POSTav MB trac » 2015-07-13, 09.25.49

Hej
Det verkar som att jag oroat mig i onödan, men tipset om en 300sd klump verkar intressant.
Fungerar det med ASD-systemet att bara skruva dit en klump?
Kan det finnas 300sd klumpar i Sverige eller på närmare håll i Europa, med tanke på frakt?
Kan vi höras på telefon? Mitt nr. är 0705905967
Som du märker blir det många frågor.
Alternativ nr.2 är nog lite för dramatiskt för mig
Tack för tipsen
MB trac
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2013-12-03, 21.51.08

Re: Växel problem

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-07-14, 02.24.21

MB trac skrev:Hej
Det verkar som att jag oroat mig i onödan, men tipset om en 300sd klump verkar intressant.
Fungerar det med ASD-systemet att bara skruva dit en klump?
Kan det finnas 300sd klumpar i Sverige eller på närmare håll i Europa, med tanke på frakt?
Kan vi höras på telefon? Mitt nr. är 0705905967
Som du märker blir det många frågor.
Alternativ nr.2 är nog lite för dramatiskt för mig
Tack för tipsen


300sd klumpar är i princip omöjligt att hitta här, framförallt av den senare varianten. vilket är den du behöver,
gissar att du har en bil mellan 86-91 någonstans, de är i princip omöjliga att hitta i USA, och tror det var i princip enbart där de fanns. ensamma om att uppskatta dieslar ;)

alternativ vore en ännu lägre växlad klump från en 560 som har 2.65, och vad nu 420 mfl kan ha för utväxling, i min värld skulle en 2.65a åtsminstone vara ett alternativ värt att prova, det kommer bli en trevlig landsvägskryssare på riktigt.

slår en signal imorgon (tisdag)

edit: blev sent, slår en pling imorgon. (onsdag)
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Växel problem

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-07-30, 02.15.43

försökt ringa dig några gånger, men aldrig kommit fram.
försöker imorgon igen, har eventuellt fått napp på en 300SD klump från 1986 (som alltså passar) ska vara i bra skick, men ska dubbelkolla.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal


Återvänd till W 126 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron