av Jörgen » 2011-12-15, 12.56.45
Hej ”emiljansson”
Ideer finns det gott om på ditt problem.
Du har en M110-motor i din bil som ju är en bra maskin. Först måste du ta reda på om du verkligen har oljetrycksförlust eller om det endast är ett tryckmätningsfel. Här till måste du ansluta en tryckmanometer. Vid drifttemperatur får oljetrycket i tomgång sjunka till lägst 0,3 bar och skall vid gaspådrag strax stiga till minst 3,0 bar vid 3000 v/min.
Du skriver det hade varit lite halvdåligt tryck ett tag men att det sen försvann helt.
Jag skulle först testa den elektriska oljetryckgivaren som finns på oljefiltret. W126 har nämligen elektrisk oljetryckmätare och den är enkel att kontrollera med ett universalinstrument. Ett analogt instrument (med visare) är bäst, då man kan se om givaren ”hackar” vid tryckstegring. Härtill måste du demontera givaren, vilket är enkelt. Sedan kan du testa med tryckluft på verkstadsbänken. Det är inte helt ovanligt att dom lägger av, men dom brukar ”hacka” lite innan, vilket kan ses på visaren i kombiinstrumentet. Här har du värden vid mätningen av givaren:
Oljetryck i bar = givarens motstånd i Ohm:
0 bar = 5–13 Ohm
0,5 bar = 34–45 Ohm
1,0 bar = 63–76 Ohm
1,5 bar = 93–106 Ohm
2,0 bar = 121–138 Ohm
2,5 bar = 148–167 Ohm
3,0 bar = 174–195 Ohm
Ovanstående värden gäller även för R/C107, W124 och W201, (ej R129).
Dessutom finn det ett par övertrycksventiler som kan ha gått fast i öppet läge, men det tror jag inte, då det är rätt ovanligt. Den ene finns i oljepumpen och öppnar vid 7,0 bar övertryck och den andra finns i motorns huvudoljekanal och öppnar vid 5,0 bar.
Lycka till och låt oss sedan höra hur det gick.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.