Mätsticka fast i röret till växellådsoljan

R 170 SLK 1996-2004

Mätsticka fast i röret till växellådsoljan

UNREAD_POSTav JesperFG » 2014-03-13, 11.36.25

Hej,

Nu har jag varit riktig klantig....

Gick ner i garaget för någon vecka sedan och märkte att bilen, stillastående har börjat läcka ATF olja.

Eftersom det var svårt att bedöma över hur mycket olja den tappat skulle jag mäta med en mätsticka av trä som jag tillverkat själv och skrivit ut gränsvärdena (max-min) enligt en mall jag hittat på ett annat forum.

Nu blev det så olyckligt att ca halva stickan fastnade i röret när jag skulle dra upp den igen.

Jag har forskat lite om detta och tydligen ska man kunna nå stickan underifrån efter att ha plockat bort "oljepannan" men bilen står lite dumt och behöver helst köra till ett annat garage, men frågan är om jag vågar använda bilen kortare sträckor? I de fall jag har läst om på nätet ska det inte vara någon större fara att köra bilen men då har det rört sig om stickor av stål/metall, min är ju av trä.

Bilen i fråga är en SLK 200 K årsmod. 2001 med automatlåda chassinr 170444.

Tack på förhand.
JesperFG

Re: Mätsticka fast i röret till växellådsoljan

UNREAD_POSTav torbjorn » 2014-03-16, 15.30.25

1) Menar du att du inte längre har någon olja kvar i växellådan? Om så: Kör inte.

2) Menar du att träpinnen sitter i röret ner till växellådan men att lådan har olja och inga andra problem som du känner till är att du har en träpinne i växellådan, liksom olja etc? Jag kanske kan gissa vad du menar men har noterat att ju mer jag lär mig om bilar desto mindre förstår jag folks frågor.

2 = Kör du din bil försiktigt till nästa garage.
SLK 230 -99
Användarvisningsbild
torbjorn

UNREAD_POSTav JesperFG » 2014-03-16, 17.35.42

Tack för ditt svar!

Jag ska försöka svara på dina frågeställningar så kanske bilden blir lite klarare.

1) Jo där är olja kvar i lådan.

2) Exakt, träpinnen sitter i röret där du fyller på med olja, där finns olja kvar i lådan men antagligen inte rätt mängd pga läckaget. För övrigt är det inga problem med bilen.
JesperFG

UNREAD_POSTav torbjorn » 2014-04-02, 18.36.35

Ledsen att jag inte följt upp tidigare men så är det att ha flera bilar.

Fick du någon ordning på träpinnen?
SLK 230 -99
Användarvisningsbild
torbjorn

Återvänd till R 170 SLK