Som ny på forumet och blivande ägare till en R129 har jag försökt titta runt lite och ta till mig av
råd och erfarenheter, från er som redan lever med en SL av den generationen.
Några saker återkommer i varierande grad, vissa oftare än andra.
Givetvis handlar det som alltid när det kommer till den här typen av bilköp, att hitta rätt individ till ett pris som ekonomin tillåter. Men finns det saker man verkligen ska se upp med oavsett skick och historik på ett framtida objekt.
Det är framför allt två punkter jag undrar över:
1. ADS.
Är det något man verkligen skall avstå ifrån?
Det känns som att det är fullständigt nerlusat av skräckhistorier om ADS på nätet, å andra sidan får man ju aldrig läsa om dom som inte har problem..
Vad är eran erfarenhet och råd?
2. 94 eller senare..
Är det enbart diagnostikuttaget som gör att bilar från 94 och senare är att föredra, eller kom det andra uppdateringar det året som gör att bilar därifrån och senare är att föredra?
Andra punkter jag sitter och läser om är:
- Dåliga motorkablage. Är det möjligt att enkelt undersöka skicket på kablaget vid en provkörning på något enkelt sätt, eller visar det sig först när problemen sätter in?
- Cab/sufflett. Samma sak här egentligen, kan man på något sätt avgöra/misstänka/testa hur det står till med hydraulik o.s.v eller ställs man inför faktum den dagen automatiken inte fungerar?
- Automatlåda. Finns det någon skillnad i driftsäkerhet på 4 resp. 5-växlade automatlådorna?
Bilen kommer gissningsvis gå mellan 2-300 mil/år i ett behagligt landsvägstempo, så förbruknings och prestandamässigt är det en ganska oviktigt punkt för mig. Om någon är att föredra problemmässigt är det en annan sak.
- Tomgång. Vart ska tomgången ligga på en M119 kall resp. varm?
- "Blandade småsaker".
* Många bilar har rullat med eftermonterade hjul, hur påverkar bredare hjul och sänkningar slitaget på bussningar, bakaxel osv?
* Klädseln är på många bilar av naturliga skäl (ålder och brukande) lite sliten, vart vänder ni er med sådant?
* När kom vad? Finns det någon utförlig sida där man kan läsa om när alla ändringar gjordes på R129 och när de olika tillvalen vad gäller utrustning/extrautrustning tillkom?
* När man väl hittat sin pärla, vart vänder man sig med kontroll av det tänkta objektet samt service och reparationer (Stockholm/Östergötland) för att försäkra sig om att bilen blir rätt omhändertagen?
* Vad har jag glömt som absolut måste kollas, när man tittar på och provkör R129 för att i största möjliga mån undvika att guldet blir till sand, håret grått och plånboken tom..
Det blev ett långt första inlägg!

Hoppas att någon har tid ork och lust att förbarma sig över mina funderingar, kanske kan det även hjälpa framtida velande grubblare i samma situation som jag befinner mig i nu om dessa frågor samlas i en överskådlig tråd.
Tack på förhand/Alexander