MB250SL skrev:Jag håller helt med dig, man betalar en orimligt hög försäkringspremie för en bil som körs lite och endast sommartid i finväder. Jag har själv startat en tråd om detta under R 129 SL-rubriken.
Förut fanns vissa möjligheter att entusiastförsäkra fordon som var yngre än 20 år, ibland var kravet att bilmodellen som sådan skulle ha börjat säljas för mer än 20 år sedan. Men det verkar som om man blivit tuffare på den punkten. Eventuellt kanske Länsförsäkringar kan gå med på något sådant men då krävs det att man flyttar alla familjens försäkringar dit, vilket kanske inte blir bra i slutändan.
Jag själv har tänkt att ta upp en diskussion med mitt försäkringsbolag (TryggHansa, där jag har alla andra försäkringar) och dels höra hur dom motiverar den höga premien och sedan berätta hur jag nyttjar min R129-a, alltså enbart sommarkörning, i princip aldrig i regn, aldrig storstadstrafik, parkerad i garage och en körsträcka på ca 100-300 mil/år. Hur kan den premien vara dyrare än den för min bruksmerca (W211) som går i ur och skur året om, mestadels i storstadsmiljö och aldrig stått i ett garage? Ett försäkringsbolag måste ju vara experter på riskbedömning och även fast en W211 är mycket billigare att reparera så är ändå risken för min bruksbil mångdubbelt större.
Vi kan gärna samarbeta flera stycken i klubben och se om det går att få till en vettig försäkring hos något bolag, jag är öppen för att hjälpa till.
petgre skrev:I stället för IF, kolla MB Försäkringen, Den är ca 2000 billigare har jag för mig.
Det är dock IF som har den.
Föredrar en "riktig" försäkring, har min SL inreggad från April - September, dvs 6 månader.
Då kan jag åka till jobbet, handla, ta en tripp till Tyskland osv.
För de entusiast försäkringar jag läst om så verkar det mesta vara ej tillåtet.
Köpte bilen för att åka, inte bara i fint väder, utan i stort sett varje dag, till jobbet osv.
Regnar det, helt ok, en grusväg, ok. Fick ett råd av MB Verkstaden i Linköping, och det var KÖR![]()
Bilarna går mer sönder av att inte nyttjas än att köras, sant? - inte en aning men jag följer rådet.
//Peter
Patrick S skrev:Hej !
Ja, försäkringar verkar vara ett outtömligt ämne !
Verkar som jag valt rätt bil. En 300SL från 1993.
Den fyllde ju 20 år i år så den går in i Länsförsäkringars entusiastförsäkring.
Helförsäkrad helår för drygt 1.000 kronor. Inget att klaga på !
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst