av AmeliaW109 » 2024-11-26, 22.49.05
Jag kan inget specifikt om R129 eller om skillnader mellan dess olika årgångar.
Dock tycker jag att man ska vara vaksam på importbilar: Var och hur levde denna bil sina första 7 år ?
Firman som säljer bilen bör kunna berätta mer om historiken, om det är en seriös firma.
Servicehistorik och reparationshistorik ska finnas dokumenterad och kunna visas upp för presumtiva köpare.
Motorn känner jag till: M104 med 3.2 liters volym, en rak sexa med sofistikerad teknik, härlig karaktär, bra bränsleekonomi och god slitstyrka. Möjligen är priset satt relativt lågt eftersom bilen inte har V8, utan denna smidiga sexa.
Denna motor var tyvärr försedd med motorkablage som vittrade sönder (kablarnas isolering blev smulor), det är väsentligt att kablaget har renoverats eller bytts ut i modern tid. Detta gäller även kablaget till spjällhuset, alternativt nytt spjällhus komplett med kablage.
Om dessa saker byts i tid är kostnaden begränsad, jag skulle gissa cirka 30.000 SEK med dagens kronkurs.
Om de redan är bytta så kan du sannolikt se fram emot många fina år av problemfri drift vad gäller motorn !
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)