Knepigt elfel

W 123 1976-85

Knepigt elfel

UNREAD_POSTav Yacko » 2007-12-10, 15.59.03

Kan någon hjälpa mig med ett konstigt fel jag har drabbats av på min 200T -86 W123.
När jag kör med belysningen på stängs min radio av efter en tid. När jag sedan stängen av belysningen, går radion igång igen. Slår jag sedan på belysningen slås radion av och så vidare....
Detta händer inte alltid, utan någon eller några dagar i veckan. Ibland kan det gå en hel vecka innan detta inträffar. När detta har hänt kan jag inte få igång bilen igen på grund av att batteriet är urladdat. Jag laddar batteriet och kan köra en stund igen, tills problemet kommer igen. Har byt generator till en begagnad köpt på skroten. Har kopplar ur radion men felet kvarstår.
Finns det någon som har en ide om vad det kan vara?
Tacksam för tips.
Yacko
Yacko

Oxider

UNREAD_POSTav Lars My » 2007-12-10, 18.42.41

Jag har också haft en del mystiska elfel på min w123, 230E, 1985.

En möjlighet kan vara att dra isär alla kontakter och sätta ihop dom igen. Det gör att du blir av med spänningsfall och därmed fungerar elsystemet ofta bättre.

Lite 5-56 spray kan också hjälpa till. Se också över jordpunkterna, som är många och ta bort eventuella onödiga extrakablar, som kan finnas efter tidigare ägare. Jag hittade ett helt skatbo under handskfacket.
Lars My

Återvänd till W 123