Nytt projekt? 240TD 1980

W 123 1976-85

Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2014-08-27, 20.02.33

For å titta på en 240TD -80 idag som ja såg på en gård jag åkte igenom för 3 år sen. han som ägde den hade velat göra i ordning den men insett att det aldrig kommer bli av (bonde) så han var villig att sälja den.

första intrycket var inte bra då båda vänsterdörrarna var upprötna, bakdörren hade till och med separerat från sig själv men håller tätt iaf så är mer en kosmetisk defekt om inte bes ska va petiga å klaga! får man väl silvertejpa!
men undertill var den helt ok, även golv fast förarsidan var lite halvdan men höll ändå ihop bra. fin inredning (svart) väldigt snyggt med halvgalon i min mening knappt något slit på förarstol (42 000mil)
motorrum fint, framskärmar ser bytta ut men de va för att han satte i innerskärmar när han köpte den (1991)
motorvärmare med batteriladdare + kupevärmeuttag. rostig/bulig baklucka som de brukar, men klädsel oerhört fin även i bak.

delat baksäte med 3 nackstöd (ovanligt? ja har aldrig sett de på en tidig s123 iaf)

höger bakdörr bula (går att räta ut, hade en lika på min bakdörr som gick att fixa, men inte lika styv och stadig som innan.)
bakskärmar rostiga även dom. men bortsett från det kosmetiska så skulle bromsarna va iordninggjorda (stått i svalgarage) men har vart avställd sen -06 så man vet ju inte, han hade inte vågat besiktiga den när de va tid så kanske hade den seglat igenom?

ska dit snarast och provköra då han inte hade batteri eller tid just nu.

han var låg bak men är väl för att nivåregleringen luftas ur? ska väl reda sig när man startar?

Någon som har en åsikt eller tips skulle va uppskattat.

//Philip
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-08-28, 11.21.16

DieselStjärnan skrev:For å titta på en 240TD -80 idag som ja såg på en gård jag åkte igenom för 3 år sen. han som ägde den hade velat göra i ordning den men insett att det aldrig kommer bli av (bonde) så han var villig att sälja den.

första intrycket var inte bra då båda vänsterdörrarna var upprötna, bakdörren hade till och med separerat från sig själv men håller tätt iaf så är mer en kosmetisk defekt om inte bes ska va petiga å klaga! får man väl silvertejpa!
men undertill var den helt ok, även golv fast förarsidan var lite halvdan men höll ändå ihop bra. fin inredning (svart) väldigt snyggt med halvgalon i min mening knappt något slit på förarstol (42 000mil)
motorrum fint, framskärmar ser bytta ut men de va för att han satte i innerskärmar när han köpte den (1991)
motorvärmare med batteriladdare + kupevärmeuttag. rostig/bulig baklucka som de brukar, men klädsel oerhört fin även i bak.

delat baksäte med 3 nackstöd (ovanligt? ja har aldrig sett de på en tidig s123 iaf)

höger bakdörr bula (går att räta ut, hade en lika på min bakdörr som gick att fixa, men inte lika styv och stadig som innan.)
bakskärmar rostiga även dom. men bortsett från det kosmetiska så skulle bromsarna va iordninggjorda (stått i svalgarage) men har vart avställd sen -06 så man vet ju inte, han hade inte vågat besiktiga den när de va tid så kanske hade den seglat igenom?

ska dit snarast och provköra då han inte hade batteri eller tid just nu.

han var låg bak men är väl för att nivåregleringen luftas ur? ska väl reda sig när man startar?

Någon som har en åsikt eller tips skulle va uppskattat.

//Philip


nivåregleringen "kan" reda ut sig när du startar den, men se till att den har olja dit, så inte pumpen skrotar, och då Mercedes egen olja. dyr, men det som ska vara...

nya dörrar till kombi w123 är ju generellt sett svårare att få tag på än till sedanen, utöver det är det det vanliga, balken innanför bakhjulen som svänger ut till tröskeln är en klassisk smitthärd, främre och bakre delarna av trösklarna, golvet innanför/nedanför parkeringsbromsen. golvet vid bakre fäste till framstolarna typ.

dörrstopp, kupefläkt och allt annat bör ju i vanlig ordning tittas över, har den stått länge kan det vara värt att mala lite på tomgång innan du låter den starta så du får upp oljetryck innan den börjar gå.
(och är du osäker på oljebyten och kvalitet kan det ju vara värt att lyfta ventilkåpan och kolla så alla nockar på kammen får oljedroppet de ska ha.)


aldrig varit med om det på en mercedes, men många äldre dieslar låser sig på fullgas när de stått ett tag, så kan vara värt att vara beredd att strypa luften åt den.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-08-28, 13.07.34

nya bakdörrar får jag hos mercedes för 4500.- st.
finns även dörrbladen lösa. + bottnar på ebay,

finns en snubbe på FB i katrinehol som har friska dörrar + balucka för 2000.-

på mercedesdelar.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2014-08-28, 14.39.06

Tack för tipsen Linus. jo de känns knappast lönt att laga dörrarna, för även en måttligt rostig dörr e ju bättre än dom som sitter, men öppnar/stänger lätt. dock känns dörrstoppen rätt slut på samtliga dörrar. han har en lyft i garaget så kunde ju ta en titt under på de där ställena ganska lätt också.

Jaha får kolla i gruppen då, men behöver vara säker på att jag köper bilen först. den är beige om jag inte nämnde det.
Tack Sylwe.

MVH
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-08-28, 14.58.25

Helt klart så måste det ju finnas en färdig bil att köpa till en betydligt lägre summa än den som du kommer att ha i handen när bilen eventuellt blir klar. Köp den inte, det är ingen unik bil typ 300SLR..
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2014-08-28, 17.29.24

[quote="Kölis"]Helt klart så måste det ju finnas en färdig bil att köpa till en betydligt lägre summa än den som du kommer att ha i handen när bilen eventuellt blir klar. Köp den inte, det är ingen unik bil typ 300SLR..[/

Halva grejjen är ju att ha ett projekt å pilla med. kan ju bli billigare om man vill tjäna på det, men det ligger väl något i det med.
Sen är ju s123orna väldigt ovanliga som INTE haft 25 ägare varav 22 varit ungdomar.

får ju se när ja provkör hur den verkar.
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav osla » 2014-08-28, 22.11.45

är den billig så köp. fin brukshink. men tyvär verkar folk tro att det är guld i tolvtre kombi diesel
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2014-08-29, 01.12.16

osla skrev:är den billig så köp. fin brukshink. men tyvär verkar folk tro att det är guld i tolvtre kombi diesel


Ja beror på vad som anses som billigt. Men kanske runt 7-8 tänkte ja bjuda beroende på hur den verkar. Han tyckte 5 lakan lät för lite.
Jo visst, bryr man sig inte om de yttre vilket ja värderar sist efter de väsentliga bitarna så kan man ju få en bra å billig brukis. I alla aspekter bortsett från dörrar, skuff å bakskärmar så såg den fin ut. Men kan man som Sylwe säger få tag på vettiga dörrar till ett bra pris så är de ju värt de.

Man får lägga på ungefär 50% för en 123 kombi men vissa tror de ska få 20 000 för ett härk! Men dom är mycke hetare på marknaden än vad sedanerna är.

//Philip
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-08-29, 02.27.19

ska ta å fråga på en som står som ser ok ut.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav osla » 2014-08-29, 15.11.52

7-8 tycker jag själv är för mycket. 5 lät lagomt. men som sagt så tror folk det är guld i dom och då blir det snabbt dyrt
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2014-08-29, 17.45.10

osla skrev:7-8 tycker jag själv är för mycket. 5 lät lagomt. men som sagt så tror folk det är guld i dom och då blir det snabbt dyrt


Jo visst är det. får se om han ens hör av sig. har tittat lite på en s123 som lades ut på facebook, en -80as 300TD aut med en OM605 i fast inte reggad, kostar 1240. och han ville ha 8500 för den, då va den fin i karossen och.
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-08-29, 18.27.01

vad kostar 1240.- en reggbes. kostar 1950.-
utan eu-certifikat.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-08-29, 22.56.54

sl500 skrev:vad kostar 1240.- en reggbes. kostar 1950.-
utan eu-certifikat.


reggbes beror väl lite på var man gör den, och hur mycket som ska göras, ungefär som att sätta ett generellt pris på en liter mjölk, det enda som verkar väldigt exakt över hela landet är Mcdonalds och deras cheesburgare :lol:
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-08-30, 02.14.58

swampmonkey skrev:
sl500 skrev:vad kostar 1240.- en reggbes. kostar 1950.-
utan eu-certifikat.


reggbes beror väl lite på var man gör den, och hur mycket som ska göras, ungefär som att sätta ett generellt pris på en liter mjölk, det enda som verkar väldigt exakt över hela landet är Mcdonalds och deras cheesburgare :lol:


det är nog tyvär så att det är samma pris oavsett
var du bor. kan skilja lite mellan de olika aktörerna.
så måste stationen ha en gubbe med den statusen.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2014-08-30, 12.33.58

sl500 skrev:
swampmonkey skrev:
sl500 skrev:vad kostar 1240.- en reggbes. kostar 1950.-
utan eu-certifikat.


reggbes beror väl lite på var man gör den, och hur mycket som ska göras, ungefär som att sätta ett generellt pris på en liter mjölk, det enda som verkar väldigt exakt över hela landet är Mcdonalds och deras cheesburgare :lol:


det är nog tyvär så att det är samma pris oavsett
var du bor. kan skilja lite mellan de olika aktörerna.
så måste stationen ha en gubbe med den statusen.


Jag ringde å kolla med bilprovningen och han jag prata med sa att de skulle gå på 1240:- sammanlagt. Man tycker väl att dom borde ha koll å inte bara kommer upp med en siffra.

//Philip
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Nästa

Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst