av Kölis » 2013-09-26, 18.24.47
Det är som på vilken automatlåda som helst. Tråget har en gummipackning som du kan återanvända om den inte läcker innan du har tagit bort tråget. Filtret är troligtvis i metall och det ksn du i så fall tvätta rent. Du har en avtappning på oljetråget, en insex skruv. Troligtvis så har du även påfyllningsröret skruvat i sidan av tråget, det lossar du efter att du har tappat ur tråget, blir inte så kladdigt då.. Troligtvis har du två avtappningskruvar på turbinen som du kommer åt genom att ta bort gallren i sprängkåpan/ bellhousen eller var du föredrar att kalla det. När du tappat ur turbinen så sätter du tillbaka pluggarna igen, de ska säkerligen dragas med moment samt Loctite men drar du åt dom bara normalt så räcker det, har aldrig sett att en sådan plugg har lossnat. Gör rent tråget inuti och montera tillbaka det samt filtret och sätt tillbaka påfyllningsröret.
Fyll sedan på 3 liter olja ( lådan rymmer ca 8 liter men du får aldrig ur allt utan att ruva isär hela lådan samt oljekylare mm). I din går det utmärkt bra med en Dextron III olja av hög kvalitet, snåla inte och köp den på Feltema nu om du har gjort dej besväret så här långt! Castrol, Motul, MPM är bra fabrikat.
Starta upp motorn och gå igenom alla växellägen två gånger och lägg sedan i P läget. Med motorn fortfarande igång så drar du upp oljestickan till automaten och torkar av den. Sedan kör du ner den igen och drar upp den och läser av. Dy kommer troligtvis att behöva fylla på, syns det inget på stickan så slå i en liter, syns det mågot så slå i en halvliter. Gör om proceduren tills du är uppe på minimum märket och kör sedan bilen varm och kolla igen. Fyll därefter upp till max, inte mer! En MB låda kastar garanterat ut överskottsolja under bilen och visst rostskyddar det men det är inte snyggt och det luktar inte så bra..
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.