kopplings bekymmer..

W 123 1976-85

kopplings bekymmer..

UNREAD_POSTav mercasnubben » 2012-01-11, 14.56.39

Nu är det så här att jag har försökt leta runt på internet och forum efter svar, snabba svar men hittar icket något...

Va ute och körde mercan som vanligt en kväll, sen kände jag att de börjar bli lite motstånd i kopplingen då jag trycker ner den, typ som att den pulserade lite försiktigt, men den tog bra och slirade inget alls, lät även som ett metalliskt ljud då jag tryckte ner den, inget mer med det.
Sedan när kvällen börja ta slut så kände jag att den började pulsera lite mer, och började låta mycket mer från den, och den börja ta längre och längre ner, till slut fick jag pressa den i botten då jag skulle växla, men när jag la i växeln så började bilen rulla, som att kopplingen tog 50% så att säga..
Sen så började den tjuta som bara den, gnissla, skrika, vad jag nu ska kalla det. Va inget trevligt ljud, dem flesta sa att de är urtrampningslagret, och några sa slavcylindern. Började med det "lättaste" köpte en ny slavcylinder för några hundra, sedan så bytte jag den igår (med stora förhoppningar) så fungerade det såklart inte, vi tömte systemet på olja och tillsatte nytt, fick ett litet tryck men kopplingen lät då inget som den tidigare gjort, men när jag startade bilen försvann trycket, och inom några minuter började den gnissla och låta( det där metalliska ljudet jag pratde om) igen.

Försökt leta runt men hittar inga svar, känns som ett "normalt" problem då det står mycket på forum om det, men inga svar. Någonstans hittade jag att jag borde byta hjälpcylinder nu också. Men vill ha några "riktiga" svar från "proffs" som varit med om det själv så jag inte slänger iväg pengar på onödiga saker.

Sen tänkte jag kolla om den nya slavcylinder kan gå sönder pga detta? För att den gamla va helt kört, packningarna va totalt trasiga och ja, pinnen va typ trasig.

Vill ha hjälp så fort som möjligt!!!!

en polares kompis sa att jag borde byta koppling, kanske lika smart om jag ska byta urtrampningslagret (om det nu är felet) för det sitter väl "nästan" på samma ställe?

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP

Btw kan jag ladda upp en film från youtube där jag filmade så man hörde hur det lät på ett ungefär, börjar låta 3 sekunder in i flmen.
http://www.youtube.com/watch?v=bcXnNosg ... ature=plcp

så låter det när jag alltså trycker på pedalen, har jag den uppsläppt låter det inget alls. .TAck!

EDIT: Kan även passa på fråga hur man ställer ner hur mkt bränsle bilen får, nu så bluddrar den som att den ska dö på låga varv, och känns som den drar rätt mycket bensin!
mercasnubben

Re: kopplings bekymmer..

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-01-11, 17.27.29

Det är inte hydrauliken till kopplingen (slavcylindern) som har gått sönder, det ger inte upphov till vibrationer i pedalen. Det är tryckplattan som har gått sönder, det är en del av kopplingen. 1: Kör inte med bilen så att både svänghjul och växellåda går sönder. 2: Byt tryckplatta, lamell, urtrampningslager när du har allt demonterat. 3: Kolla på svänghjulet så det inte har sprickbildningar där lameller har legat mot, har den det så byt svänghjulet med. 4: Du har antagligen ett lager eller bussning i mitten av vevaxeln där ingående axeln till växellådan ligger lagrad. Är den dålig så byt den med. Det är alldeles för mycket jobb med att byta en koppling gentemot att snåla på några hundralappar i delar för att få göra om det hela..
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav mercasnubben » 2012-01-12, 00.57.44

Så det borde göra susen att inhandla urtrampningslager, lameller, tryckplatta?
Tänkte det blev ju inget tryck i kopplingen, borde inte oljan ha försvunnit? ett läckage så de inte bygger upp trycket (frågar bara för lära mig :D)

och vart kan man hitta dem delarna allt på en sida, för just nu hittar jag ba lite här och var
mercasnubben

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-01-12, 08.46.16

Du kan tex gå in på Mekonomen.se eller gå in på en Mekonomen butik och fråga. Det finns säkert en komplett kopplingsats till din bil, ha bara reg nr tillgängligt. Med största säkerhet så kostar det nog hälften att ta hem delarna själv från Tyskland men där vet jag inte hur du ska göra men det finns säkert någon annan här inne som kan det, SL500 tex.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-01-12, 08.53.59

no problema inget är omöjligt

vh sylwe
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav mbhuset » 2012-01-12, 14.05.24

Hej,

vi har kopplingar till din bil. Passa även på att byta stödlagret i veven. Det är ebkelt när du åndå tagit bort lådan.

Maila chassienummer så skall du få en offert.

per@mb-huset.com

Hälsningar

MB-HUSET

Per
mbhuset

Återvänd till W 123