av AmeliaW109 » 2022-07-24, 22.11.57
Det kan hjälpa att byta delar men det bästa är ändå att göra en systematisk felsökning.
Jag skulle börja med tändsystemet:
- Är insignalen till tändspolen korrekt (kamvinkel / dwell) ?
- Finns det rejäl gnista på alla tändstiften vid startmotorvarv ?
- Är tändspolens förkopplingsmotstånd helt eller har det fått avbrott ?
Härnäst skulle jag undersöka bränslesystemet:
- Kommer bränsle med gott tryck och flöde till förgasarna ?
Om inte så kan bränslefiltret vara igensatt, kanske av rost från tanken
- Renoverade förgasare, är detta arbete korrekt utfört ? Alla munstycken rengjorda ?
Det kan finnas fler felkällor som jag inte känner till. Något relä som ska bryta bränsletillförseln i vissa lägen ?
Dessa motorer är ganska pålitliga så något inre fel är knappast troligt. En långsökt tanke är att kamkedjan har hoppat över ett par kuggar på grund av att kedjesträckaren har gett upp. Det verkar dock osannolikt.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)