av AmeliaW109 » 2021-09-28, 20.14.45
> Då måste det vara det relät som har en metallkåpa och är precis bredvid elektronikboxen för insprutningssystemet då.
-- Relät ska sitta på baksidan, inte bredvid på framsidan. Metallkåpa ja, storlek som två tändsticksaskar ungefär.
> Ä det dessa trigger points som är monterade liksom på utsidan av fördelardosan då? Eller rättare sagt som är instuckna på sidan av fördelardosan?
-- Ja.
> Skall dessa spetsar bytas precis som de vanliga spetsar med jämna mellanrum?
-- De ska hålla betydligt längre men jag vet inte hur länge. Flera tusen mil bör de hålla.
-- Det bör gå att inspektera spetsarna samt mäta resistansen (ska vara 0) när de är stängda.
> Problemet som jag har och som uppstår ibland är att motorn liksom "dör" i någon millisekund vilket gör att om man kör så rycker den till och jag blir osäker på om det är insprutningssystemet, tändningen eller om det kan vara någonting mekaniskt. Jag har bara ägt bilen i ca 1 år och vet ingenting om dess historia med vad som blivit gjort och inte. Därför vågar jag inte pressa motorn alls och blir väldigt osäker när den gör på detta vis.
-- Det enklaste och billigaste är att göra iordning tändsystemet så att det är perfekt: Nya brytare, korrekt kamvinkel, ny kondensator, nytt fördelarlock och rotor, nya tändkablar och tändstift, rätt tändförställning.
-- Nästa steg är att fylla upp tanken med färsk 98, gärna Shell eller CirkelK.
-- Om du fortfarande har problem är det dags att leta i bränslesystemet (trycket ska vara 2 bar) och insprutningen.
> Jag har ju läst mycket om motorerna där kamkedjan tydligen är väldigt viktig att byta i tid bl.a. Jag har lyft ventilkåporna för att känna på kedjan och kan kanske tycka att den är lite "slapp" men jag har ingen erfarenhet så egentligen vet jag inte hur den skall kännas. Finns det någon här som kan hjälpa till med hur jag avgör om kamkedjan behöver bytas eller inte ?
-- Motorn har ju hydraulisk kedjespännare som drivs av motorns oljetryck. Kedjan kan kännas slapp när motorn står still.
-- Jag vet inte hur mycket slapphet som är acceptabel på dessa motorer, hoppas någon annan medlem kan svara.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)