Bränslepump relä placering.

W 108/109 1965-1972

Bränslepump relä placering.

UNREAD_POSTav Wavemaster » 2021-09-15, 12.35.25

Hej ! Är det någon som vet vart bränslepumpreläet på en 280se 3,5 är placerat? Bilen hackar till någongång ibland och liksom dör i en millisekund när jag kör. Den har oxå lagt av någongång när den går på tomgång och jag står stilla men den startar alltid igen på första försöket. Om det inte är bränslepump, bränslepumprelä är det någon som har ett förslag på vad det annars kan vara för fel?
Wavemaster
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2021-07-01, 00.00.57
Ort: Avesta

Re: Bränslepump relä placering.

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-09-16, 20.20.18

Hej, kanske!
Jag har en del verkstadslitteratur till dessa bilar, kommer dock inte åt den nu ikväll. Ska leta lite imorgon och ber att få återkomma med det jag hittar.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Bränslepump relä placering.

UNREAD_POSTav Wavemaster » 2021-09-22, 18.22.45

Hej Amelia !

hittade du någon litteratur som talade om vart relät är placerat?
Wavemaster
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2021-07-01, 00.00.57
Ort: Avesta

Re: Bränslepump relä placering.

UNREAD_POSTav Kölis » 2021-09-22, 19.23.47

Googla på det på engelska så lär du säkert hitta några filmer om det.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Bränslepump relä placering.

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-09-22, 20.31.21

Oj, jäklar, det glömde jag leta efter, ber väldigt mycket om ursäkt.
Ska försöka komma ihåg det imorgon när jag är i verkstaden igen. Det är där jag har verkstadshandböckerna.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Bränslepump relä placering.

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-09-23, 20.35.26

Jo bränslepumpsreläet sitter tillsammans med laddningsregulatorn och ett par andra reläer på baksidan av "elektrondonets fästplatta" dvs. de är fästa med skruvar i plåten som även håller insprutningssystemets elektronikbox. Bränslepumpsreläet ska då vara det fyrkantiga som sitter längst ner på plåten, om inte någon tidigare ägare har monterat fler reläer.

Din bil (och många andra med 3.5 och 4.5 liters motorer) har ju ett intressant system med extra brytarspetsar (trigger points) som ska styra insprutningen på bästa möjliga sätt. Om du har problem med detta system så finns många medlemmar här som kan hjälpa till. I gruppen för 107-modeller är det flera som har pysslat med just detta insprutningssystem.

Själv har jag bara äldre och nyare insprutningssystem så jag kan inte vara till mycket hjälp med felsökning. Däremot har jag ju som sagt en del bra litteratur i ämnet.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Bränslepump relä placering.

UNREAD_POSTav Wavemaster » 2021-09-28, 12.37.53

Tackar så mycket för svaret :-)
Då måste det vara det relät som har en metallkåpa och är precis bredvid elektronikboxen för insprutningssystemet då.

Ä det dessa trigger points som är monterade liksom på utsidan av fördelardosan då? Eller rättare sagt som är instuckna på sidan av fördelardosan? Skall dessa spetsar bytas precis som de vanliga spetsar med jämna mellanrum?

Problemet som jag har och som uppstår ibland är att motorn liksom "dör" i någon millisekund vilket gör att om man kör så rycker den till och jag blir osäker på om det är insprutningssystemet, tändningen eller om det kan vara någonting mekaniskt. Jag har bara ägt bilen i ca 1 år och vet ingenting om dess historia med vad som blivit gjort och inte. Därför vågar jag inte pressa motorn alls och blir väldigt osäker när den gör på detta vis. Jag har ju läst mycket om motorerna där kamkedjan tydligen är väldigt viktig att byta i tid bl.a. Jag har lyft ventilkåporna för att känna på kedjan och kan kanske tycka att den är lite "slapp" men jag har ingen erfarenhet så egentligen vet jag inte hur den skall kännas. Finns det någon här som kan hjälpa till med hur jag avgör om kamkedjan behöver bytas eller inte ?
Wavemaster
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2021-07-01, 00.00.57
Ort: Avesta

Re: Bränslepump relä placering.

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-09-28, 20.14.45

> Då måste det vara det relät som har en metallkåpa och är precis bredvid elektronikboxen för insprutningssystemet då.
-- Relät ska sitta på baksidan, inte bredvid på framsidan. Metallkåpa ja, storlek som två tändsticksaskar ungefär.

> Ä det dessa trigger points som är monterade liksom på utsidan av fördelardosan då? Eller rättare sagt som är instuckna på sidan av fördelardosan?
-- Ja.

> Skall dessa spetsar bytas precis som de vanliga spetsar med jämna mellanrum?
-- De ska hålla betydligt längre men jag vet inte hur länge. Flera tusen mil bör de hålla.
-- Det bör gå att inspektera spetsarna samt mäta resistansen (ska vara 0) när de är stängda.

> Problemet som jag har och som uppstår ibland är att motorn liksom "dör" i någon millisekund vilket gör att om man kör så rycker den till och jag blir osäker på om det är insprutningssystemet, tändningen eller om det kan vara någonting mekaniskt. Jag har bara ägt bilen i ca 1 år och vet ingenting om dess historia med vad som blivit gjort och inte. Därför vågar jag inte pressa motorn alls och blir väldigt osäker när den gör på detta vis.

-- Det enklaste och billigaste är att göra iordning tändsystemet så att det är perfekt: Nya brytare, korrekt kamvinkel, ny kondensator, nytt fördelarlock och rotor, nya tändkablar och tändstift, rätt tändförställning.
-- Nästa steg är att fylla upp tanken med färsk 98, gärna Shell eller CirkelK.
-- Om du fortfarande har problem är det dags att leta i bränslesystemet (trycket ska vara 2 bar) och insprutningen.

> Jag har ju läst mycket om motorerna där kamkedjan tydligen är väldigt viktig att byta i tid bl.a. Jag har lyft ventilkåporna för att känna på kedjan och kan kanske tycka att den är lite "slapp" men jag har ingen erfarenhet så egentligen vet jag inte hur den skall kännas. Finns det någon här som kan hjälpa till med hur jag avgör om kamkedjan behöver bytas eller inte ?

-- Motorn har ju hydraulisk kedjespännare som drivs av motorns oljetryck. Kedjan kan kännas slapp när motorn står still.
-- Jag vet inte hur mycket slapphet som är acceptabel på dessa motorer, hoppas någon annan medlem kan svara.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till W 108/109

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst